CREATIVE LAB VOLKSWAGEN-SEAT

El Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) participa des del curs 2017-2018 en el Creative Lab VOLKSWAGEN-SEAT, un projecte d’innovació docent i de transferència de coneixement impulsat per l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i el grup alemany Volkswagen-SEAT.

Aquest projecte, actiu des de 2013, s’emmarca en la iniciativa CARNET (Cooperative Automotive Research Network), el primer hub d’investigació i innovació centrat en l’àmbit de la mobilitat urbana a Barcelona. Impulsat per la Universitat Politècnica de Catalunya, Volkswagen Research i SEAT, és considerada la primera plataforma de coneixement i de col·laboració entre la indústria i la universitat.

Mitjançant aquest tipus d’iniciatives de col·laboració docent universitat-empresa, els alumnes poden complementar la seva formació acadèmica posant en pràctica les seves habilitats i coneixements en un repte real plantejat per la indústria.

En concret, en aquest projecte Creative Lab VOLKSWAGEN-SEAT, estudiants de diverses àrees d’enginyeria, animació digital, multimèdia i videojocs, organitzats en grups interdisciplinaris, han de col·laborar per aportar solucions innovadores i viables als reptes de la indústria automobilística. Cada cop més, la indústria de l’automòbil serà més connectada i requerirà d’eines de simulació i realitat virtual per resoldre reptes de present i dibuixar les seves estratègies de futur. En aquest sentit, el talent dels estudiants del CITM hi té molt a aportar.

Participants en el Creative Lab VOLKSWAGEN-SEAT (edició 2017-2018)

Per a l’estudiantat del CITM, la participació en aquest projecte es planteja com una assignatura optativa en els darrers cursos dels tres graus del Centre: el grau en Disseny, Animació i Art Digital, el grau en Multimèdia i el grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs.

En aquest projecte es treballa anualment en 4 temàtiques proposades per SEAT i Volkswagen. En concret, aquests són els eixos temàtics que han centrat les darreres 3 edicions, en les quals el CITM ha tingut una participació activa:

Edició 2017-2018 –  4a edició del Creative LAB

Car Sharing. La urbanització i la societat col·laborativa són una tendència creixent a escala mundial. El repte proposat en aquest cas era identificar els atributs d’un cotxe compartit idoni, fent especial èmfasi en la neteja i personalització, per posteriorment dissenyar el vehicle per a car sharing perfecte.

Espai Interior en Vehicles Elèctrics. Els vehicles elèctrics disposen de més volum interior, que pot utilitzar-se amb noves funcionalitats. La proposta d’aquest repte havia de definir els usos i el disseny de l’espai interior dels vehicles elèctrics i dels vehicles elèctrics amb conducció autònoma.

Creació Ràpida de Prototips. Actualment, testejar les idees de Human Machine Interface (HMI) mitjançant un simulador requereix una gran inversió en temps i diners. El procés de design thinking permet prototipar i testejar les idees de forma més ràpida. El repte en aquest cas va ser crear un entorn de proves que simulés un vehicle a nivell molt bàsic per poder testejar idees de manera més ràpida i econòmica.

Trànsit Urbà. A les grans ciutats, la convivència entre cotxes, motos i bicicletes ocasiona conflictes que en algunes ocasions acaben en accidents. Aquest repte va consistir a identificar situacions de risc entre cotxes, bicicletes i motos i proposar noves accions de comunicació i les seves tecnologies associades per tal de millorar la relació entre ells.

Edició 2018-2019 –  5a edició del Creative LAB

New Interaction Concepts in Virtual Reality. Aquest repte convidava els alumnes a experimentar, a través de la realitat virtual, amb noves solucions d’interacció i mobilitat abans de la implementació d’un vehicle real.

Sport Driving Style in the Future. En aquest repte es proposava als alumnes treballar sobre la transformació de la conducció esportiva en el futur, en especial sota el concepte Predictive Sport Drive (PreSdrive).

Robots+Citizens. Existeixen moltes marques que desenvolupen vehicles i proves pilot amb vehicles autònoms, però és cert que encara existeix certa reticència en relació a la manca de seguretat. Aquest repte consistia a definir un sistema de comunicació entre vehicles autònoms i ciutadans, amb el propòsit d’humanitzar els processos tecnològics.

Edició 2019-2020 – 6a edició del Creative LAB

Virtual Reality Training Concepts for Innovation Center VR Application.

How to Control your Seat in Future Automobile?

Interactive Robots + Citizens Prototyping

Predictive Sport Drive

Premis i reconeixements

Aquest projecte va guanyar el 22è Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària 2019 en la modalitat ‘Premi a la Iniciativa Docent’. El jurat va destacar l’excel·lent oportunitat que suposa per als estudiants el fet de treballar amb empreses punteres i estar sotmesos a un nivell d’exigència i implicació quasi professional, el seu caràcter multidisciplinari que ha permès generar la participació d’estudiants de diferents graus i màsters, la participació de dos centres de la UPC, l’exitosa col·laboració universitat-empresa, el fet que estigui centrat en el sector de l’automoció i la mobilitat, així com el potencial de replicabilitat del projecte en contextos docents universitaris de diferents àmbits.

L’any 2015, el Creative Lab VOLKSWAGEN-SEAT va rebre també el premi a la millor iniciativa docent per part del diari econòmic El Economista.