Giravolt Crea Lab, el nou laboratori d’innovació digital del CITM

El Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural (ACPC) del Departament de Cultura han posat en marxa Giravolt Crea Lab, un laboratori d’innovació digital del patrimoni en el marc del programa Giravolt.

Font: Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)

Giravolt Crea Lab és un laboratori que busca incorporar les noves mirades i la creativitat de l’estudiantat en projectes d’interpretació del patrimoni cultural que derivin en projectes digitals innovadors pensats per a les noves generacions, a través de noves finestres i plataformes digitals com la realitat virtual.

Aquest laboratori consta de dues fases. En la primera, que ha començat aquesta setmana, s’està duent a terme una hackató d’idees de creativitat digital, oberta a tot l’estudiantat del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM). Mitjançant mentories amb participació de professorat del CITM i personal tècnic de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, es desenvolupen processos de pensament creatiu per crear projectes de divulgació de l’arxiu Giravolt. Entre les propostes de disseny de productes digitals que resultin d’aquesta hackató, l’ACPC escollirà una per desenvolupar-se en una segona fase com a prototipus funcional que pugui presentar-se en alguna localització real del patrimoni català.

Aquest laboratori s’emmarca dins del programa Giravolt del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. El seu objectiu és la difusió de les tecnologies 3D en el sector de patrimoni cultural a Catalunya.

Programa Giravolt 3D

L’activitat del programa abasta des de la conservació i la restauració, la documentació o la recerca, fins a la creació d’experiències immersives o de realitat virtual. Ara com ara, s’han escanejat en 3D una selecció del més destacat del patrimoni cultural català, la qual es pot consultar i fer-ne ús a la plataforma de referència Sketchfab. La selecció representa la qualitat i la diversitat del patrimoni català, des de l’art rupestre a l’art contemporani, des de l’arquitectura als objectes quotidians.

És la primera vegada que l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural posa en marxa un laboratori d’innovació amb un centre universitari per desenvolupar idees de divulgació del seu arxiu. Aquest tipus d’experiències s’emmarquen en l’impuls del CITM de la UPC per fomentar processos i projectes de transferència i innovació cultural en el sector de les indústries creatives digitals.

El CITM té una llarga trajectòria d’innovació docent i transferència col·laborant amb empreses i entitats en l’àmbit de la transformació digital i la cultura digital. Així, els reptes de les empreses se situen en l’entorn acadèmic amb l’objectiu d’ajudar a desplegar solucions i serveis innovadors amb la participació de l’estudiantat i el professorat del centre.