Roger Barniol, estudiant de 4t curs del grau en Disseny Digital i Tecnologies Multimèdia del CITM, ha creat Arbres MonumentCAT, una app gratuïta que vol donar a conèixer els 234 Arbres Monumentals de Catalunya i incentivar-ne la visita a través d’una experiència digital, visual i gamificada. Des que va publicar a mitjans de febrer, ja ha superat les 2.000 descàrregues i compta amb més de 1.150 usuaris actius registrats. En aquesta entrevista, descobrim com ha estat el procés de creació de l’app, quins reptes ha afrontat durant el desenvolupament i cap a on es projecta en acabar els estudis al CITM.
- Arbres MonumentCAT va néixer com un projecte mentre estaves estudiant al CITM. Com va sorgir la idea inicial i què et va fer veure que podia tenir recorregut més enllà d’un projecte acadèmic?
La idea va sorgir amb uns companys de classe quan, a l’assignatura de Desenvolupament d’Aplicacions Mòbils, se’ns va demanar desenvolupar una app. Personalment, tenia ganes de fer alguna cosa diferent pel que fa a disseny i contingut, i vaig proposar al grup fer l’app sobre els Arbres Monumentals de Catalunya. En un primer moment, ni jo ni cap dels companys vam pensar més enllà de l’assignatura, però, a mesura que l’aplicació anava agafant forma, vaig tenir clar que s’havia de llançar perquè Catalunya en pogués gaudir.
- Què et va atraure d’aquesta temàtica i quin potencial hi vas veure per convertir-la en una experiència digital oberta a tothom?
El tema dels Arbres Monumentals el coneixia des de petit per la meva connexió amb la pagesia, però mai no hi havia tingut una gran inquietud. En el moment de començar a desenvolupar l’app, però, vaig veure que era un tema molt interessant per descobrir i aficionar-s’hi. Al mateix temps, vaig pensar en totes aquelles persones que gaudeixen de la natura, centres excursionistes i gent amb ganes de visitar, de tant en tant, un monument protegit. Vaig pensar que aquesta eina els serviria per motivar-se a visitar-ne més.
- Quins han estat els principals reptes tècnics, de disseny o de contingut que has afrontat durant el desenvolupament de l’app?
El repte tècnic més gran ha estat el desenvolupament de l’app, ja que era la primera vegada que en programava una. Tot i això, ara mateix el repte més gran és el manteniment, perquè tants usuaris consumeixen els plans gratuïts dels servidors, i he de veure si trobo finançament públic o privat per mantenir l’app operativa.
- En només dos mesos, Arbres MonumentCAT ha superat les 2.000 descàrregues i els 1.150 usuaris actius registrats, i ha tingut ressò en mitjans tan destacats com 3Cat, RAC1 o El Periódico. Com has viscut aquesta acollida tan positiva?
Certament, en cap moment m’esperava que l’app pogués tenir tan bona acollida. Realment ha estat una cosa que m’ha fet molt feliç i que també ha ajudat a fer-la arribar al màxim d’usuaris. Quan algú veu que el seu projecte personal agrada i té ressò, s’omple d’energia per millorar-lo i seguir cuidant-lo.
- Mirant cap al futur, com projectes el teu camí professional després del CITM? L’experiència de crear l’app Arbres MonumentCAT t’ha ajudat a definir cap a quin àmbit t’agradaria orientar-te?
Personalment, m’agradaria poder muntar la meva pròpia start-up, probablement relacionada amb el meu TFG: una plataforma digital de logística disruptiva. No obstant això, probablement a curt termini treballaré com a desenvolupador d’apps, webs o altres productes digitals. També m’agrada molt el tema d’UX/UI i la gestió d’equips. Penso que em sentiria còmode com a project manager en alguna empresa. Realment, encara queda molt camí per fer i la vida dona moltes voltes. Ja ho veurem…