Hello World, Hola Àgora CITM

Benvinguts i benvingudes a un nou espai. Potser vas veure la nostra entrada en obres aquest estiu o simplement és la primera vegada que entres per la porta del centre. En qualsevol cas, volem compartir avui amb estudiants, professorat, personal de la casa i qualsevol persona que ens visiti la metamorfosi d’un hall a l’Àgora CITM. A continuació, t’expliquem com va sorgir la idea d’un projecte col·laboratiu amb l’art, la tecnologia i la pedagogia en el punt de mira.

Fa un any, per aquestes dates, va començar el projecte Àgora CITM, una aposta del nou equip directiu del CITM. La idea: reconvertir el hall de l’edifici TR12 de Terrassa, seu dels graus en Disseny, Art i Animació Digital; Multimèdia i Disseny i Desenvolupament de Videojocs, en un lloc de trobada de la comunitat CITM, adaptant-lo a la mostra de treballs generats principalment per estudiants dels nostres tres graus.

També ens plantejàvem un canvi d’imatge que amb una simple mirada t’informés que aquí ens agrada l’art i la tecnologia. Vam decidir que aquest projecte, coordinat per l’àrea de Comunitat i Trajectòria, es dugés a terme col·laborativament, de manera que professors, personal administratiu i, per descomptat, i els i les mateixes estudiants poguessin aportar idees i posar sobre la taula les seves necessitats i desitjos. Sent l’entrada principal un lloc de pas, era tot un repte dotar-lo d’entitat pròpia i convertir la gran afluència d’estudiantat en una potencialitat i no un problema.

A principis d’any, es va crear una comissió d‘estudiants CITM, dins de CITM Students Community. Es van fer diverses trobades i sondejos amb grups globals i més específics per tal de veure quines eren les necessitats i així poder elaborar un briefing, al qual s’anaven afegint idees i matisos segons passaven els mesos.

Des de l’inici va sorgir la idea d’ampliar aquest projecte col·laboratiu més enllà de la nostra escola. En paral·lel, es van iniciar converses amb l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC per tal de proposar-los sumar-se al projecte. Entrem en contacte amb l’arquitecte i professor Joan Lluís Zamora i Mestre, i també amb el seu extraordinari grup d’alumnes del curs 2020-2021 de l’assignatura Tecnologia Avançada per a la Construcció de l’Espai Interior a l’Arquitectura del màster MBArch-ITA. A partir d’aquí es va iniciar un procés en el qual els i les alumnes: Izzy Ángel Mesquita Santos, Eugenio Rubido Suárez, Julio Andrés Fuentes Armas, Maira Ariela Taborda, Manuel Camilo Munar i Nicolás Lietti, coordinats per la també alumna Ghyslaine Romina Manzaba i sota la supervisió de Zamora, van iniciar un estudi exhaustiu de l’espai i de les necessitats recollides en el briefing. Vam intercanviar plànols, es van fer fotos, es van prendre mesures i es van succeir trobades presencials, però sobretot virtuals (per la COVID i la internacionalitat dels estudiants del màster) per tal de sintonitzar necessitats, solucions, desitjos, reptes, creativitat i tecnologia. A partir d’aquí es va iniciar un interessant i necessari diàleg entre ETSAB i CITM. Les nostres necessitats eren contestades amb les propostes dels arquitectes, les quals donaven peu a noves discussions i comentaris amb la comunitat CITM.

Un cop acabat el màster i amb el projecte executiu lliurat, es va decidir dur-lo a terme en tres fases: la primera, la redecoració de l’espai i instal·lació d’una pantalla de benvinguda; la segona, generar dinàmiques per a la creació dels continguts per part dels estudiants per a la pantalla gran, i la tercera, l’adquisició d’equips amb la tecnologia necessària per mostrar el treball dels i les alumnes.

En l’adaptació i execució del projecte arquitectònic, hem comptat amb la inestimable ajuda de la mateixa Central de Projectes, de l’equip de sistemes de CITM, així com del dissenyador gràfic David Torrents i el seu estudi, els quals han creat la ‘pell’ que cobreix part de les parets del hall amb un disseny consistent en l’abstracció de motius lligats a l’art i la tecnologia. David Torrents és un premiat dissenyador, responsable del disseny gràfic d’exposicions com “Pantalla Global” o “Gameplay. La Cultura del Videojoc”, totes dues al CCCB, i també dissenyador del projecte interactiu de llum i so Bruum Ruum situat en l’espai públic que hi ha costat del Disseny Hub Barcelona.

Esperem que pugueu gaudir d’aquest nou espai a partir d’aquest curs i sobretot que juntes i junts, estudiants, professorat i personal del Centre, creem les dinàmiques necessàries per convertir aquest lloc que hem generat entre tots i totes en el lloc de mostra de treballs, presentacions i debats entorn d’allò que estimem: l’educació, l’art i la tecnologia.

Carolina López. Professora del CITM i coordinadora de Comunitat i Trajectòria

Galeria de Flick Àgora CITM