El professor Joan Pons, ponent del Programa de Divulgació Tecnològica STEAM de la UPC

La UPC ha posat en marxa el Programa de Conferències de Divulgació Científico-Tecnològica STEAM adreçat a centres educatius. L’objectiu de la iniciativa és despertar vocacions STEAM entre el jovent i promoure l’interès per l’enginyeria, l’arquitectura, les ciències i la tecnologia, mostrant els estudis i la recerca que es fa des de la UPC. El professor del CITM Joan Pons hi ha participat impartint la conferència: “Creació de Mons Fantàstics” als alumnes de l’Institut El Til·ler de Corró d’Avall. La sessió s’ha emmarcat en el bloc de Disseny i Tecnologies Multimèdia de la UPC.

Segons ens explica Joan Pons: “La creació de mons fantàstics (worldbuilding) és una disciplina que no existeix, ens l’hem inventat aquí al CITM analitzant les tècniques que utilitzen els millors creadors de mons fantàstics, tant a la literatura (Stephen King, George Martin, J. R. R. Tolkien, Orson S. Card) com al cinema (George Lucas, Steven Spielberg, Guillermo del Toro) o als videojocs (Fallout, Skyrim, Zelda, Bladur’s Gate)”. Joan Pons ha traslladat en la seva xerrada com un creador de mons fantàstics té una part creativa i una part tècnica, una part que inventa llocs, personatges i aventures i una part que coneix les metodologies i els models per assegurar la consistència i no trencar la suspensió de la incredulitat. El worldbuilding és un art, l’art de crear mons vius i meravellosos on “passar estonetes gaudint de paisatges i personatges fantàstics i alhora propers”.

Durant el curs 2021-2022, la UPC va dur a terme 139 conferències a un total de 107 centres educatius, apropant així el coneixement i la recerca de la UPC a 9.728 persones, entre estudiants, professorat o públic general.