El CITM acull la jornada ‘Empowering women through STEAM’

El passat 26 d’octubre, el CITM va acollir la jornada ‘Empowering women through STEAM’, emmarcada en el projecte europeu WeSTEAM. Aquesta iniciativa té com a objectiu desenvolupar una metodologia per millorar les habilitats d’art thinking de les estudiants que participen en carreres tecno-científiques, amb la finalitat d’impulsar les seves possibilitats de creixement professional en l’àmbit TIC una vegada graduades.

WeSTEAM – Empowering women in STEM through Art Thinking és un projecte finançat per la Unió Europea sota el programa ERASMUS+ i impulsat per la Universitat Tecnològica de Luleå, Changemaker Educations, Sineglossa i el Centre Espronceda Institute of Art & Culture.

La jornada desenvolupada al CITM ha estat un espai de presentació de diferents iniciatives sorgides en el marc d’aquest projecte, per part dels seus membres. Una sessió per compartir coneixement que es complementava amb dues presentacions del CITM: una presentant experiències en l’àmbit STEAM i l’altra amb estudiantat.

La jornada va arrancar de la mà de Carla Molins Pitarch, investigadora i docent del CITM, que presentava la metodologia de la seva recerca Toolkit: Lab to Street. Tangible Science Framework – T-Sci, un projecte per crear projectes que apropin la ciència a la ciutadania.

Solomon Oyelere, de Luleå University of Technology (Suècia), oferia la introducció del projecte WeSTEAM, tot presentant la resta de socis que l’acompanyaven: Marion Friendl, de l’Ars Electronica (Àustria); Francesca Olivier de Changemaker Educations (Suècia); Alessia Gervasone d’Espronceda Institute of Art & Culture i Fabio Colombo, de Sineglossa (Itàlia).

Fabio Colombo presentava el WeSTEAM Skills Framework, un marc de referència per reforçar i avaluar la capacitat d’art thinking de les estudiants en disciplines STEM. Es tracta d’una eina que permet tant a les estudiants com a les organitzacions educacionals la complementarietat del seu currículum amb les fases del procés creatiu STEAM.

Alessia Gervasone, per la seva banda, ens ensenyava el WeSTEAM Methodology Handbook, una eina per poder oferir coneixements STEAM a alumnes que vulguin tenir més oportunitats gràcies a l’art thinking.

Francesca Olivier ens presentava el WeSteam Certification System.

Finalment, Solomon Oyelere ens mostrava el procés de desenvolupament del joc VR Stellar Pioneers: STEM Odyssey, la part més tangible i jugable del projecte.

La darrera presentació del dia va tenir com a protagonistes a dues alumni del CITM, Andrea López i Marta March, participants en l’estada WeSTEAM de l’Ars Electronica a Linz l’any 2022, que van traslladar amb passió totes les vivències i aprenentatges com a participants d’aquest projecte.

Com a cloenda de la sessió, els participants van tenir l’oportunitat de provar el joc de realitat virtual Stellar Pioneers: STEM Odyssey.

El projecte WeSTEAM arriba a la seva fi amb aquesta sessió, demostrant el gran potencial i la continuïtat de les eines i les sinergies obtingudes.